Com fer pràctiques de gestió cultural amb teletreball en temps de COVID-19?

25 de juny de 2020

Es poden fer pràctiques de gestió cultural online? Com convertim el nostre treball presencial en teletreball en una situació d’emergència com la pandèmia que hem viscut amb la Covid-19?

Aquest és un repte que la majoria de treballadors, inclosos els de l’àmbit cultural, hem hagut d’enfrontar amb totes les dificultats que això ha significat. Part d’aquest esforç ha afectat els estudiants en formació en la gestió cultural, en el nostre cas particular els estudiants que cursaven les pràctiques presencials del Màster de Gestió Cultural UOC – UdG.

Per a les entitats col·laboradores del Màster de Gestió Cultural UOC-UdGel repte és doble.  No només es traca de respondre a “Com faig la meva feina en una institució o empresa en aquesta situació?” sinó també amb l’afegit “Com formo persones en el sector cultural oferint-los un tipus de treball i supervisió que es pugui fer de manera telemàtica?”.

I això que, d’entrada, sembla un problema afegit, en realitat potser és una gran oportunitat que ara encara ens costa de veure. Des de la UOC ens ho prenem així.

practicas-gestion-cultural-online

— Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Quines oportunitats ens pot oferir el teletreball en la gestió cultural?

Som davant d’una oportunitat per repensar, per una banda, de quina manera podem seguir treballant conjuntament i, per una altra, quina és la relació de la nostra entitat o empresa cultural amb l’àmbit digital. Potser aquí, en els mètodes de treball nous, en les maneres d’actuar de la nostra entitat vers el nostre públic, vers els nostres lectors, vers els nostres conciutadans, podem millorar els sistemes de producció, d’interacció, de significació i de difusió del sector cultural. Potser és el moment d’aprofundir en tot allò que la transformació digital ens ofereix. Al capdavall, els estudiants de la UOC experimenten cada dia que la formació i el treball en línia també són possibles.

Jordi Pascual, Coordinador de la Comissió de Cultura de l’Organització Mundial de Ciutats i Governs Locals Units (CGLU), ens explica de quina manera van fer de la pandèmia una oportunitat, convertint les pràctiques presencials en pràctiques telemàtiques, un repte que “hem superat amb enorme satisfacció per part de totes.”

Exemple de bones pràctiques teletreball en la gestió cultural

En Jordi Pascual ha tutoritzat les pràctiques de l’estudiant Oriol Plana, qui no només ha conegut tots els projectes de la comissió, sinó que ha estat en primera línia de la  ‘resposta’ al coronavirus que aplega desenes de recursos de ciutats i governs locals d’arreu del món. Gràcies a aquestes pràctiques telemàtiques en aquesta situació d’emergència, l’Oriol ha pogut viure en directe la redacció del Decàleg de resposta a la pandèmia i la declaració de la campanya mundial #culture2030goal que relaciona els ODS amb els temes culturals.

L’Oriol a més, va contribuir específicament a la redacció de la bona pràctica de Washington DC per a l’OBS de la comissió i ha fet seguiment de diversos posts del compte twitter de la Comissió. Jordi Pascual afirma, satisfet, “amb l’Oriol hem après plegats el treball a distància” i conclou “serà impossible oblidar aquestes setmanes!” Gràcies, Jordi, per compartir la teva experiència!

practicas-online-gestion-cultural-uoc— Photo by Fabian Irsara on Unsplash

Vols fer pràctiques de gestió cultural online?

Des del Màster de Gestió Cultural UOC – UdG volem animar-vos a pensar en les properes etapes dins del sector cultural, inevitablement marcades pels efectes de la pandèmia de la Covid-19, com un punt de partida d’una nova manera d’enfocar el treball dins del nostre àmbit i d’impulsar noves maneres de comunicar-nos, noves maneres de produir i noves maneres de fer créixer la cultura cap al món que tenim i el món que volem. És un repte, és una aventura, plena de desconcerts però amb l’empenta que això ens dona per descobrir nous horitzons culturals i professionals.